חוויות שעושות הבדל

חוויות שעושות הבדל

אנחנו חיים בעידן צרכני שבו חלק ניכר מהפנאי המועט שלנו מוקדש לצבירה אינסופית של חפצים. מרביתנו מתפתים לרכוש עוד ועוד פריטים מיותרים, רק כדי לגלות לאחר זמן קצר שיש עוד הרבה דברים שאנחנו רוצים בהם וחולמים עליהם, בעידודן הנמרץ של החברות המסחריות. הרי ברור וידוע שהדרך לאושר אינה עוברת דרך החפצים והצריכה המופרזת, ובכל זאת – בחברת השפע שלנו יש פיתויים לכל טעם ולכל צורך. מן הצד השני מתעוררת תנועת נגד שמנסה להחליף חפצים בחוויות ואת הצריכה החומרית ברכישת ידע. נעים לגלות שהחוויות נשארות איתנו לתמיד, והידע שרכשנו לא הופך למיותר אף פעם. זוהי הסיבה לכך שכאשר אנחנו מחפשים כיום אחרי סיפוק והנאה יש סיכוי גדול יותר שנבחר בחוויה מרגשת על פני פריט יקר ומושך. סביר להניח שהמגמה הזו רק תלך ותתעצם.

הרצאות מעשירות כחוויה מתגמלת

מאפיין נוסף של התרבות שלנו הוא העומס האדיר – הגידול בשעות העבודה, יוקר המחייה וכמובן מערכת המתחים המיוחדת לנו, הישראלים. כל אלה גורמים לנו למתח אמיתי ולחסכים שונים – בידע, ברווחה נפשית, ברוחנית, בהשכלה ובהרחבת אופקים. חוויות תרבותיות כמו הרצאות מעניינות יכולות למלא עבורנו את החורים האלה ולהשאיר אותנו עם טעם של עוד. מובן, כדי שהחוויה תהיה משמעותית באמת יידרשו מרצים ברמה הגבוהה ביותר שיכולים להביא עמם ערך מוסף ולאפשר לנו לראות דברים מנקודת מבט חדשה ורעננה. כאשר אנחנו עוברים חוויה תרבותית מעשירה ומספקת אנחנו נזכרים בכך שיש לנו קיום מעבר לשגרה השוחקת, ומרעננים את סדרי העדיפויות שלנו. במיטבה, חוויה משמעותית היא יקרה יותר מן החפצים הנחשקים ביותר.

מאד לא פשוט להגיע אל מרצים מעולים שמסוגלים להעביר הרצאות מעניינות ומעשירות. כאשר אנחנו באים לחפש את החוויה שלנו, כדאי להשקיע בבחירה טובה של הרצאה שבאמת תהיה מחכימה ומספקת. הרי האפשרויות הן אינסופיות: עיצוב, קריירה, בישול, יחסים אישיים, פילוסופיה, ספרות, תרבות, אמנות… סביר מאד להניח שכאשר יש לנו נטייה לתחום מסוים, ההרצאה תרתק אותנו. אבל האמת ניתנת להיאמר שהיכולות של המרצים הן המרכיב העיקרי והמרכזי אשר ישפיע על עוצמת החוויה ועל מה שניקח עמנו. כולנו נכחנו בהרצאות משמימות  שבהן מרצה ללא כשרון המאיס עלינו ידע מרתק. מן הצד השני ישנם מי שהתמזל מזלם לשמוע מרצה מוכשר באמת מדבר על נושא שקרוב ללבו מתוך ידע מעמיק, רגש והתלהבות אמת. הרצאות כאלה, במיטבן, הן חוויה מעשירה שכדאי לקחת בה חלק.