לימודי הנדסה כימית – לימודים מודרניים וחדשניים

לימודי הנדסה כימית – לימודים מודרניים וחדשניים

הנדסה כימית היא תת ענף בהנדסה אשר עושה שימוש בעקרונות שונים לצורך ייצור, שימוש והמרה של חומרים שונים, כימיקלים ואנרגיה.

בעזרת עקרונות של כימיה, פיזיקה, מתמטיקה וכלכלה ועל ידי פעילות שמבצעת במעבדות ייחודיות מנסים מהנדסי הכימיה לפתח מוצרים חדשניים ולמצוא פתרונות שונים נדרשים לצורך ייצור, שינוע והפקה בקנה מידה גדול. מהנדסי כימיה פועלים במגוון תחומים החל משלב הרעיון ועד להקמת מערכי ייצור בסדרי גודל בינוני או ענק, בודקים היתכנות בניסויים מעבדתיים ומנסים להוציא אל הפועל את הממצאים שהתקבלו על מנת להתאימם להקמת מערכות. בדרך אמורים הם להתגבר על בעיות שונות שנוצרות כתוצאה מהמעבר של ניסוי בקנה מידה קטן אל הייצור ההמוני והמסיבי.

מציאות פתרונות חכמים בתהליכי ייצור

כמעט בכל ייצור מוצר בתעשייה המודרנית מעורבים תהליכי הנדסת כימיה – מדובר על חומרי הגלם המרכיבים את המוצר, צורתו הסופית, האריזה בה הוא נתון ועוד. ההנדסה הכימית מספקת פתרונות בתחומים שונים כמו:

  • שינוע של חומרים במעבדה שונה מאשר העברת כמויות בשטח. המהנדס הכימי מספק פתרונות על פי חישובים שונים שהוא עורך לגבי החומר המועבר, תהליכי הזרימה ועוד, וכן הערכות סיכונים בעת השינוע.
  • העברת חום כאשר הצורך הוא לשלוט בטמפרטורות ובמצב הצבירה של החומרים המועברים בצורת נוזל, גז, מוצק ועוד.
  • תכנון תהליכי ייצור שונים שבהם יש ריאקציות כימיות והצורך הוא להסדיר אותם בצורה הנכונה למען ייצור נכון ומדויק של מוצרים שונים.
  • הפרדה בין חומרים – במהלך מפגש של חומרים נוצרות ריאקציות שונות והחומרים מגיבים זה אל זה. בין היתר, עשויים להיווצר תוצרי לוואי שיש צורך לקחת אותם בחשבון, לאסוף אותם, לסלקם או לנצלם לשימושים אחרים.

ביקוש רב למהנדסי כימיה בארץ ובעולם

מבחינים בתעשיות רבות המייצרות מוצרים רבים ומגוונים בטכנולוגיה של הנדסה כימית: תעשיות התרופות, הצבעים, הנייר, הדשנים וכימיקלים אחרים, הדלק, מוצריו ותזקיקיו, חומרי הניקיון, הגזים לתעשייה ובישול ועוד.

מהנדס כימי מבוקש איפה, בשורה של תפקידים החל ממחקר דרך, תעסוקה במפעלי ייצור, וכלה בפיקוח על תהליכים שונים. במקרים רבים נרשמים פטנטים של חוקרים בתהליכים כימיים שונים הנוגעים להנדסת הסביבה ונמכרים לבעלי הון ולתעשיינים כדי שיוכלו לממש אותם ולייצר מוצרים חדשים שאינם קיימים.

את רזי המקצוע לומדים במוסדות להשכלה גבוהה המתמחים בלימודים הנדסיים, טכנולוגיים, מדעיים, מחשבים ואחרים. ישנם מסלולים לתואר ראשון שאורכים כשלוש שנים וזאת בהתאם לתכנית המוסד, לימודי תואר שני והלאה. תכנית הלימודים בכל מוסד כזה דומה וכוללת תחומים הכרחיים דוגמת: תכנון ופיתוח תהליכים ומוצרים חדשים, אופטימיזציה של מוצרים קיימים, ניהול תהליכי ייצור, ביצוע אנליזה כלכלית, לימוד נושאי בטיחות עם הדגשים לגבי איכות הסביבה, תהליכי מחקר ועוד.

לפרטים ומידע נוסף אודות לימודי הנדסת כימיה, לחצו כאן.