לימודי ייעוץ חינוכי

לימודי ייעוץ חינוכי

בכל בית ספר לומדים מאות תלמידים בגילאים שונים וממגוון אוכלוסיה רחב. כל תלמיד הוא עולם בפני עצמו ומגיע לבית הספר עם מטען אישי שונה. קיימים גורמים רבים המשפיעים על עיצוב דמותו של התלמיד ובהם: אישיותו, הבית וחינוך ההורים, החברים, הסביבה החברתית הקרובה ועוד.

תלמידים רבים מצליחים להתמזג בתוך אווירת  הכיתה ובית הספר אבל אחרים מתקשים לעשות זאת מסיבות כאלו ואחרות. תלמידים אלו נתקלים בקשים חברתיים, אינם מצליחים להתרכז בלימודים, ולרוב, התוצאה היא תסכול שגורם לפיגור משמעותי בלימודים. ייעוץ חינוכי נועד לסייע לתלמידים אלו, ובכל בית ספר יש לפחות יועץ חינוכי אחד שמטפל במקרים המיוחדים שמביאים איתם הילדים.

נושאי הלימוד העיקריים

ייעוץ חינוכי נלמד במסגרות אקדמאיות שונות כאשר לימודים לתואר ראשון ושני הכוללים לימודים עיוניים והשתלמויות מקצועיות. המטרה היא, שכל בוגר ילמד להכיר את התחום על מנת שיוכל להשתמש בידע שנרכש לטובת מטופליו העתידיים. מסלול הלימודים כולל לימוד והבנת תהליכים חינוכיים והתפתחותיים של ילדים ונוער. הכרת הבעיות החברתיות הנפוצות ורכישת מיומנויות לאבחון וטיפול. לומדים על גישות מחקר שונות ועל דרכי טיפול ופתרון בעיות. נושאים נלמדים נוספים הינם: קשיי הסתגלות, שיטות מחקר, ייעוץ קבוצתי, מערכתי, פרטני ייעוץ להורים ועוד. כל סטודנט יכול לבחור בין לימודים שמטרתם הסופית היא יישום או מחקר בתחום.

התמחויות ותכונות נדרשות

הלימודים מאפשרים התמחות בגילאי הרך, הילדים והנוער מאחר ולכל שכבת גיל יש את האלמנטים והצרכים האופייניים לה. בגילאי הרך, למשל, שמים דגש על ליקויים התפתחותיים, התערבות חינוכית מוקדמת, שינה בגיל הרך ועוד. בשלב זה האישיות של הילד מתחילה להתעצב ויש אפשרות לסייע רבות בתקופה רגישה זאת. יועץ חינוכי יכול לסייע להובלת התלמידים למיצוי הפוטנציאל הטמון בהם. הוא פוגש מדי יום תלמידים בעלי תכונות שונות ובעלי מצוקות מגוונות ויכול להיות עבורם נקודת משענת חשובה בדרך לפתרון בעיותיהם הקיימות. משום כך, התחום הינו מעשיר ומאתגר מאוד ליועץ והוא חייב להיות בעל תכונות אישיות של נתינה ואהבה לזולת, יכולת הקשבה, סבלנות, שידור אמפטיה ועוד. לצד כל זאת, הוא אמור להבין סיטואציות שונות ולתת להן מענה ראוי.

תואר ראשון ושני

לימודי תואר ראשון פתוחים לסטודנטים שעומדים בתנאי הקבלה. ניתן להמשיך לתואר שני במסלול שכולל התמחויות שונות בתחום כמו גיל הרך, הנחיית קבוצות ועוד. דרישות לתואר שני כוללות ניסיון בהוראה, ציון מתאים בתואר ראשון, עמידה בתנאי וועדת קבלה ועוד.

מומלץ ללמוד במוסד לימודי מוכר שיש בו פקולטות מקצועיות שונות בתחום החינוך, קרימינולוגיה, ניהול ארגוני חברתי, לימודי אמנות, ייעוץ מס פיננסי ולימודי מקצועות נוספים. במוסד חינוכי בעל מוניטין יש מרצים מנוסים שבאים מעולם האקדמיה ומעולם העשייה בתחום. השילוב של שני התחומים מאפשר להם להעביר ידע וניסיון שמסייעים לבוגרים במלאכתם העתידית.