האם הילדים שלנו יקראו ספרים?

האם הילדים שלנו יקראו ספרים?

הישראלים מאוהבים בתדמיתם כ'עם הספר' ויש להם על מה להתבסס. ספרים אכן נמכרים בישראל בקצב שרק הולך וגובר, ובאופן כללי נראה שההספדים על עולם הספרות היו מאד מוקדמים ומיותרים. מהפכת המידע ושפע התכנים שרשת האינטרנט הביאה עמה לא גרמה להאטה בשוק הספרות או להיעלמות העניין האנושי במילה הכתובה. נראה שהסיפורים שליוו את האנושות משחר קיומה אינם מאבדים מטעמם ומחשיבותם. ובכל זאת, היום יותר מאי פעם, עולה השאלה המטרידה האם צאצאינו עומדים להמשיך את המסורת הזו ולהתעניין בספרים? הייתכן שהצעירים שאנחנו רואים כיום בצמידות למכשירי הטלפון החכמים יצליחו להתמיד בקריאת ספרים מראשיתם ועד סופם?

סדרות ספרים לבני הנעורים

השאלה הזו נענתה בגדול על ידי ג'יי קיי רולינג לפני שנים לא רבות. סדרת ספרי 'הארי פוטר' הייתה יריית הפתיחה של פריחה חסרת תקדים בספרות הנוער. סדרות לצעירים כמו 'דמדומים', 'פרסי ג'קסון', 'משחקי הרעב' ועוד שפע רבי מכר אדירים גרמו להורים להבין שהילדים שלהם בהחלט מסוגלים להיתפס לסדרות ספרים ולקרוא מאות ואלפי עמודים. נראה שהספרים החדשים עוסקים בנושאים מפחידים ודרמטיים יותר, ושקצב האירועים בהם מהיר מבעבר. מעבר להבדלים האלה, הילדים באופן טבעי מעדיפים פורמטים שההורים מתקשים יותר להסתגל אליהם. ספרים אלקטרוניים אולי נראים מוזרים להורה שהתרגל לרשרוש הנייר ולמגע הספר. אבל הילד מעדיף בצורה ההגיונית והפשוטה ביותר מבחינתו לרכוש ספר דיגיטלי שאינו דורש מקום אחסון ושנמצא במרחב הווירטואלי ממש כמו שאר נכסיו. היחס הרגשי של ההורים לספרים נראה לבני הנוער כמו נוסטלגיה מיותרת. הם לא מעלים בדעתם להחזיק ספר נייר ממש כמו שאין להם שום כוונה להכניס תקליטור למערכת השמע.

התשובה על השאלה האם הילדים ימשיכו לקרוא ספרים מסתמנת כ'כן' מהדהד. ייתכן מאד שהדורות הבאים יעדיפו ספרים בסגנון אחר. מאד לא סביר שנמצא בביתם ספריות גדושות בספרי נייר, ממש כמו שאין לצפות לגלות אצלם תקליטי וויניל ופטיפונים. אבל ספרים אלקטרוניים הם כבר חלק מעולמם של ילדינו, והם חודרים בהדרגה גם לעולם המבוגרים. סביר להניח שדור המבוגרים הנוכחי הוא הדור האחרון שמעדיף ספרי נייר, ושכאשר נראה ספרים כאלה לילדים בעוד אי אילו שנים הם ייראו להם כפריטים עתיקים ומוזרים. ספר דיגיטלי הוא הפורמט הספרותי העתידי אבל המהות היא אותה מהות. אבות-אבותינו ישבו והקשיבו לסיפורים ליד מדורת השבט,  וככל הנראה גם צאצאינו יאהבו תמיד לשמוע סיפורים חדשים, בפורמט כזה או אחר.