לימודי מדעי הנתונים – קלף מנצח בשוק העבודה

לימודי מדעי הנתונים – קלף מנצח בשוק העבודה

לימודי מדע נתונים

אף אחד לא יכול לדעת איך ייראה שוק העבודה העתידי וכידוע הנבואה ניתנה לשוטים, אבל דבר אחד ברור – לאור ההתעצמות של כמויות הנתונים שצפויות רק לגדול יש צורך במקצוע שעושה סדר בבלגן.
מקצוע זה נקרא בשמות שונים: מדען נתונים, אנליסט נתונים, ארכיטקט מערכות מכוונות נתונים. אבל לכל השמות האלו יש מכנה משותף אחד – כולם מבוססים על לימודי מדעי הנתונים (Data science).

לימודי מדעי הנתונים

לימודי מדעי הנתונים נלמדים כהתמחות במסגרת תואר ראשון במדעי המחשב ומעניקים לסטודנטים רקע תיאורטי, אבל גם כלים ושיטות מעשיים ועדכניים בתחומי הData Science- וה- .Big Data מכיוון שחסרים אנשים בעלי ידע זה בתעשייה – הבוגרים הופכים למחוזרים במיוחד מצד המעסיקים, מה שמבטיח תעסוקה מיידית ששכר נאה בצידה.

התמחות זו מקנה לסטודנטים יכולות מעשיות שמגובות בידע תאורטי, כלים לביצוע פרויקטים ויכולות להפיק תובנות מנתונים שונים ואף כוללת התמחות מעשית, כך שהם מסיימים את הלימודים עם יתרון ניכר על פני חבריהם לספסל הלימודים. למשל:

  • היכולת לטפל בבעיה עד לסיומה המוצלח כולל איסוף נתונים, עיבודם, הרצת שיטות ומודלים שונים לפתרונה, הסקת המסקנות והצגתן בצורה ברורה.
  • היכולת לעשות שימוש בכלי פיתוח שונים בתחום זה, כך שהסטודנט לא רק יידע באיזה טכנולוגיה לבחור בהתאם לכל פרויקט, אלא גם איך להשתמש בה בהצלחה.
  • היכולת לנתח נתונים וללמוד מהם כדי לבצע שיפורים טכנולוגיים, למשל לשפר מערכות מידע קיימות.

חשוב לזכור שלימודים אלו לא רק מבוססים על הכלים הקיימים כיום בתעשייה, אלא גם מתעדכנים בעקביות בהתאם להתפתחויות במשק, כך שהסטודנטים מוכנים לשוק העבודה בצורה המיטבית והאופטימלית.

מה לומדים ואיך?

במסגרת לימודי מדעי הנתונים הסטודנטים חווים בעיות בתחומים שונים שמבוססות על נתוני אמת, כך שהם לא רק לומדים לעבוד על פי מודלים, אלא גם מפיקים תובנות ומסקנות תוך שימוש באלגוריתמים שונים בעלי משמעות עסקית.

הנושאים שנכללים בתחום זה הם מגוונים במיוחד, למשל חיזוי ההתנהגות העתידית של מניות מסוימות, ניתוח התנהגות של ספקים ולקוחות, חיזוי של מחירי מוצרים ועוד. כל אלו דורשים מהסטודנטים לקבל תובנות מנתונים ממקורות שונים (לדוגמה רשתות חברתיות) בהיקפים משתנים, כך שעליהם לבדוק האם יש בהם תבניות ורצפים שמהם ניתן להסיק מסקנות.

איפה לומדים?

המקום הטוב ביותר ללימודי מדע הנתונים הוא מוסד אקדמי שנוקט במתודה ייחודית: שילוב של מצוינות אקדמית, ידע מקצועי ורב-תחומיות שבא לידי ביטוי לא רק בתוכנית הלימודים, אלא גם בדרכי ההוראה ובסגל האקדמי.

המשמעות היא שהסטודנטים לומדים ממרצים בעלי ניסיון אקדמי ומקצועי, נהנים מדרכי ההוראה החדשניות ביותר ומוכנים לעולם העסקי והתעסוקתי האמיתי כשהוא משתנה תכופות.

בנוסף, מומלץ לבחור במוסד אקדמי שמשתף פעולה עם חברות תעשייתיות מובילות, כך שההיכרות של הסטודנט עם העולם שמחכה לו תהיה לא רק תאורטית אלא יישומית. ולא פחות חשוב – כדאי ורצוי לבחור במוסד אקדמי שכולל מרכז לניהול קריירה ושירותי השמה לסטודנטים שלו ולבוגריו.

מרכז כזה מעמיד לרשות הסטודנטים והבוגרים את הידע, הניסיון והמומחיות של אנשי המקצוע הטובים ביותר כך שהם מקבלים מענה, הכוונה, כלים ופתרונות לצורך בניית מסלול קריירה – מה שהופך את תהליך מציאת העבודה בשוק שמשתנה כל הזמן ממייגע, מורכב וארוך לפשוט וקל.