לימודי תעודה בתחום הווטרינריה

לימודי תעודה בתחום הווטרינריה

אנשים רבים אוהבים בעלי חיים וחולמים לעבוד עימם אך לא כולם מעוניינים בלימודי וטרינריה מלאים. מתוכם, יש הבוחרים במקצועות אחרים כגון אילוף כלבים, רכיבה טיפולית או טיפול בעזרת בעלי חיים, ויש הפונים ללימודי תעודה בווטרינריה על מנת לקבל הכשרה ולהיות אח וטרינר. בפני האחרונים פתוחים מסלולים מאתגרים ומרתקים הכוללים תכנים תיאורטיים ומעשיים כאחד, אשר יסמיכו אותם לשמש כסייע וטרינרי במרפאות השונות.

מהו סייע וטרינרי

סייע וטרינרי תומך בפעולותיו הרפואיות של הווטרינר ובתוך כך גם דואג לפן האדמיניסטרטיבי של המרפאה. כלומר, הוא מסייע לווטרינר בבדיקות החיות שמגיעות למרפאה, בביצוע בדיקות מעבדה, בניתוחים ובטיפולים אחרים, וכן בהזנת החיות שנמצאות תחת השגחה. זאת, לצד מתן שירות ללקוחות המרפאה וטיפול בתחומי האחזקה והניהול של המקום. יחד עם זאת, יש לציין כי בוגרי המסלול אינם חייבים לעבוד רק כסייע וטרינרי במרפאות, אלא יכולים לשמש במוסדות אחרים כגון משקים חקלאיים, פינות חי וחוות לחיות בר ובע"ח ייחודיים.

יעדי לימודי התעודה

המטרה הראשית והמוצהרת של לימודי התעודה היא להכשיר סייעים וטרינריים לעבודה שוטפת במרפאות ובבתי חולים ייעודיים. על כן, התוכנית משלבת ידע תיאורטי ומעשי ביחד עם התנסות בהליכים כירורגיים, רפואיים ומחקריים. התלמידים ישתתפו בהרצאות, במעבדות ובעבודות מעשיות אשר יקנו להם כלים, מיומנויות וידע נחוץ לטיפול בבעלי חיים. עם סיום הלימודים ועמידה בכל המטלות יקבלו הבוגרים תעודת הסמכה של אח וטרינרי מטעם המוסד בו למדו, ובהתאם להכרתו בישראל.

מבנה הלימודים ותנאי קבלה

יש להדגיש כי תנאי הקבלה ותוכניות הלימוד משתנים בין המוסדות האקדמיים. יחד עם זאת, תנאי הקבלה כוללים לרוב ריאיון אישי, הכרה בסיסית של שימושי המחשב, שליטה סבירה באנגלית, תעודת בגרות מלאה ולפחות 12 שנות לימוד. מעבר לכך, תוכנית הלימוד מחולקת על פי רוב לשלושה סמסטרים, כאשר הראשון מתמקד בתחומים תיאורטיים, השני משלב גם לימודים מעשיים, ואילו בשלישי מצטרפת ההתנסות המעשית בשטח.

נושאי הלימוד בתוכנית

כאמור, התוכנית עשויה להשתנות בין המוסדות ובכל מקרה מקיפה קשת רחבה של נושאים, כגון פיזיולוגיה, וירולוגיה, אנטומולוגיה, פרמקולוגיה, ממשק, תזונה, התנהגות בע"ח, אתיקה, בריאות הציבור, בטיחות בעבודה, שיווק וניהול של מרפאות וטרינריות. לפניכם מספר דוגמאות נבחרות מיני רבות אחרות:

  • ביולוגיה של בע"ח – תחום העוסק בין היתר במבנה התא, סיווג שיטתי, התנהגות ומנגנוני תקשורת של בעלי החיים.
  • כימיה וביוכימיה – נלמדים עקרונות בסיסיים של תחומים אלו כגון קשרים כימיים, מצבי צבירה, חלבונים, נוגדנים, שומנים ופחמימות.
  • אנטומיה – לימוד אזורי הגוף השונים של חיות, כדוגמת העיניים, מערכות הנשימה, העיכול והרבייה, שרירים, מפרקים, עצמות וכלי דם.
  • פתולוגיה – בתחום זה נלמדים בין היתר נזקים ומוות של תאים, פעילותה של המערכת החיסונית, אבחון והגדרות של פתולוגיות, ודלקות אקוטיות וכרוניות.