סיבים תזונתיים – על הסוגים השונים

סיבים תזונתיים – על הסוגים השונים

וודאי שמעתם לא מעט על הסיבים התזונתיים ועל היתרונות שלהם. דיאטניות רבות ממליצות לצרוך אותן שכן לטענתן הם מפחיתים את קליטתם של השומנים מהמעיים אל הגוף, הם מאטים את ספיגתו של המזון וגם גורמים לתחושה של שובע. זו גם הסיבה מדוע הן מציעות לשלבם בתפריט היומי, כחלק מתזונה נכונה ואורח חיים בריא יותר.

מהיכן הם מגיעים ומה הם מציעים לנו

הסיבים התזונתיים מגיעים אלינו מהצמחים. הם נמצאים בדפנותיו של תאי הצמח ובקליפתם של הזרעים השונים. הם אינם נעכלים בגופנו ונחלקים לשני סוגים: סיבים מסיסים וסיבים שאינם מסיסים. הסיבים התזונתיים שאינם מסיסים, כמו אלה למשל שנמצאים בקליפתה של החיטה, עוזרים לנו לשמור על תפקודה התקין של מערכת העיכול ומסייעים לתהליך ההתרוקנות (זו גם הסיבה מדוע הם מומלצים על ידי דיאטניות רבות בעיקר לאלה, הסובלים מעצירות כרונית). הסיבים התזונתיים המסיסים (כמו אלה שנמצאים בשיבולת השועל, למשל) גורמים לספיגה איטית יותר של הסוכר בדם, להקטנת רמות הכולסטרול ולהאטה בתהליך ההתרוקנות. הם נחשבים לכאלה המומלצים לכל מי שסובל מערכים גבוהים של סוכר בדם.

כדי ליהנות מיתרונותיהם של הסיבים אפשר לשלב בין כמה סוגים של סיבים. ניתן, למשל, לאכול קטניות, ירקות שורש למיניהם, זרעים מלאים וכדומה. החוק החשוב ביותר בבריאות ובתזונה נכונה הוא האיזון. חשוב שאיזון זה יבוא לידי ביטוי גם במסגרת צריכתם של הסיבים התזונתיים, כחלק מהתפריט היום יומי שלנו.

השפעת הסיבים על משקלנו

הסיבים, כאמור, גורמים לנו לתחושה של שובע (כמו למשל שתייה של קפה באלאנס של עלית לאחר הארוחה, קפה המכיל סיבים תזונתיים וגם חלבון,וחלבונים ידועים כתורמים לתחושה של שובע). מזונות, העשירים בסיבים תזונתיים, נחשבים למזונות דלים בקלוריות, אך במקביל גם לכאלה שגורמים לנו לתחושה של שובע, ומבלי שנצטרך לאכול יותר מדי, או מבלי שנחפש "נשנושים" או חטיפים מיותרים. אם נשתה, למשל, קפה באלאנס, לאחר הארוחה, אנו עשויים לחוש שבעים יותר, ובכך להימנע מאכילה שמיותרת לנו. אם נקפיד על תפריט עשיר בסיבים תזונתיים, נוכל ליהנות מארוחה משביעה יותר, ובמקביל גם מכזו שמספר הקלוריות שבה יכול להיות נמוך יותר.