שוקלים ללמוד בחו"ל?

שוקלים ללמוד בחו"ל?

מעריכים כי אלפי ישראלים לומדים כיום תארים אקדמאים, לרבות מתקדמים, מעבר לים. חלק מאותם סטודנטים בוחר ללמוד בחו"ל בשל תנאי קבלה גמישים. אחרים רוצים לראות עולם, להיפתח לאפשרויות אחרות וחדשות או לפתח שם קריירה. אם גם אתם שוקלים ללמוד בקרוב בחו"ל, הטיפים הבאים יסייעו לכם רבות.

איך ללמוד בשכר לימוד מופחת

בחלק ממוסדות הלימוד הנבחרים, שכר הלימוד בחו"ל הרבה יותר יקר מזה המוכר לנו מישראל (ואנו לא אומרים שפה זול במיוחד). אבל אפשר למצוא דרכים להוזיל את שכר הלימוד. לדוגמא, אם תצליחו לממש זכאות לדרכון פורטוגלי, תוכלו ליהנות משכר לימוד מופחת לבעלי אזרחות אירופאית בלא מעט מוסדות לימוד נבחרים כדוגמת אוניברסיטאות ציבוריות מסובסדות. במידה ואתם בעלי הישגים טובים בלימודים או שיש לכם תואר ראשון בהצטיינות, נסו להגיש בקשה למלגה. בנוסף בררו לגבי תוכניות מיוחדות של הטבות לסטודנטים זרים, באוניברסיטאות מובילות. על כל פנים, ההבדלים בעלויות שכר הלימוד במוסדות השנים גדולים למדי, כך שחשוב להתעדכן על כך מבעוד מועד. בנוסף, רבים סבורים כי השקעה בלימודים זו השקעה לטווח ארוך. דיפלומה איכותית פותחת הרבה דלתות עם סיום הלימודים.

באילו שפות מתקיימים הלימודים

בהחלטה שלכם היכן ללמוד, תצטרכו להביא בחשבון שלא צפויים להימצא מסלולי לימוד בעברית. אך מה שכן, בהרבה מאוד מוסדות לימוד נבחרים בעולם, ישנן תוכניות אקדמיות ללימודים באנגלית. אך לא מדובר בכלל בל יעבור. באירופה המערבית הרבה מוסדות לימוד מחייבים את הסטודנטים לדעת את השפה המקומית ברמה גבוהה. מי שנערך לכך מראש, יוכל למצוא קורסים ללימוד שפה, שמותאמים לצרכים אקדמאיים. אגב, גם במידה ושפת הלימודים היא אנגלית, אתם עשויים להידרש לעבור בחינת התאמה בשפה זו, כאחד מתנאי הקבלה.

איך לבחור את מוסד הלימודים

בבחירת מוסד לימודים בחו"ל, צריך להתייחס לשיקולים שונים. מלבד שיקול השפה, שאותו הזכרנו, הביאו בחשבון את הבדלי המוניטין. בחו"ל מייחסים המון משמעות לא רק לפקולטה שבה למד מועמד כזה או אחר לעבודה, אלא גם מאיזה מוסד לימודים הוא קיבל את התעודה. מוסדות לימוד בעלי מוניטין נותנים נקודת פתיחה גבוהה בהרבה, לפחות בחלק מהמדינות המובילות. בנוסף, פערי רמת הלימודים והבדלי התכנים עשויים להיות מהותיים. בשתי אוניברסיטאות שונות, קולטה בעלת שם דומה, עשויה להציע קורסים ותחומי התמחות שונים לגמרי. לכן, לפני הרשמה וודאו שאתם קוראים היטב את הידיעונים, פירוט הקורסים והסילבוסים.

אילו עוד שיקולים להביא בחשבון

בהחלטה ללמוד בחו"ל כדאי להביא בחשבון עוד שיקולים מהותיים. לדוגמא, יוקר המחיה. ישנן מדינות שבהן שכר הלימוד לא זול, אולם יוקר המחייה נמוך למדי מה שהופך את כל התקופה הזאת לאפשרית, גם למי שאין לו כיסים יותר מדי עמוקים. אם יש לכם משפחה בחו"ל, זו בהחלט יכולה להיות נקודה לטובת בחירה באותה המדינה, אך זה לא הכל. כיהודים וכישראלים, תוכלו למצוא מוסדות לימוד נבחרים, שבסמוך אליהם ישנה קהילה יהודית תוססת, שתיתן לכם תחושה של בית.